Ekskursje w dyskursie
Blog > Komentarze do wpisu
Osiem kloszy, tylko nie płacz proszę

Skończyła się budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Nie, nie można nią jeszcze jechać, bo trwają ostatnie papierkologie. Ale można już pójść na spacer (jedyna szansa! nie będzie chodnika dla pieszych!), w weekend będzie jakaś feta, po weekendzie regularny ruch.
Z tej okazji: wyjątkowo nudna i długa notka z cyklu Zdziejów. Przepraszam za rozwlekłość, chciałem pewne rzeczy zegzemplifikować.
Na łamach „GW” ten ciąg znaków pojawia się po raz pierwszy w artykule z 10.02.1994. Nie o drogownictwie tylko o banku, który planuje zainwestowanie w AOW (he he).
Potem AOW pojawia się w smutnych tekstach takich jak „Dajcie szansę obwodnicy!” (GW Wrocław, 7.12.1998). To relacja ze spotkania władz z mieszkańcami i ich klasycznemu „NIE PRZEZ NASZE PODWÓRKO”!
Zacytuję: „Budowa obwodnicy jest całkowicie bezprawna - rozpoczął swoje wystąpienie prof. Bogusław Banaszak, prezes Stowarzyszenia Ekologicznego Wrocław (...) po co budować drogę, która nic nam nie da? - pytała Agnieszka Dubaniowska, reprezentująca mieszkańców Przedmieścia Oławskiego”.
W czerwcu 1999 wojewoda wydał tzw. decyzję lokalizacyjną. Została unieważniona 14 listopada 2000 przez NSA (zbyt wielu profesorów prawa zainwestowało w działki budowlane w okolicy).
22 listopada 2001 wydano kolejną decyzję. Mieszkańcy znów ją zaskarżyli. W marcu 2002 poparł ich Władysław Frasyniuk (przypominam, że do niedawna politycy zdobywali głosy wyborców hasłem „zablokuję tę budowę”, a nie hasłem „wybuduję tę drogę”). W grudniu sąd ponownie unieważnił decyzję.
W lipcu 2002 A8 była czystym science-fiction. Nikt nie mógł podać żadnego terminu. Może dlatego bez echa przeszła wtedy decyzja rządu SLD, że trasa będzie płatna.
10 stycznia 2004 wrocławski dodatek „GW” ogłosił triumfalnie: „Sąd pozwala budować”! To z okazji utrzymania w sądzie kolejnej decyzji. Wojewoda Łopatowski tak się podniecił, że zapowiedział drogę na rok 2007, „Gazeta” cytowała jednak „specjalistów” podających bardziej pesymistyczną datę: 2009.
W sierpniu 2004 marzenie o A8 stało się na tyle realne, że administratorzy forum na Skyskrapercity otworzyli osobny wątek. Było gdzie świętować radość z okazji ostatecznego benyhila, który protestującym sąd zrobił we wrześniu 2004. Wyyygraliśmy, łohohoho.
Szybko pojawił się jednak nowy problem: gdy już udało się załatwić sprawy papierkowe, zabrakło kasy. Prezydent Dutkiewicz wzywał wszystkich wrocławskich posłów do ponadpartyjnego lobbyingu.
20 grudnia 2005 w dodatku wrocławskim GW ukazał się wywiad z nowym ministrem infrastruktury, Jerzym Polaczkiem. O brak pieniędzy oskarżył swoich poprzedników. Na pytanie, czy pieniądze się znajdą, odpowiadał wymijająco: „chcę pomóc”.
Tymczasem nowa władza mianowała nowego dolnośląskiego dyrektora GDDKiA, Jacka Oszytko. Ten natychmiast ogłosił, że nie podoba mu się firma, zajmująca się dotychczasowymi przygotowaniami. Zrezygnował z jej usług, ale jakoś niespecjalnie tym przyśpieszył budowę A8.
W lutym 2007 media tekstami „wyleciał za obwodnicę” anonsowały koniec dwuletniej kariery dyrektora Oszytko. Nie potrafił „wydać aż 134,5 z 293 mln zł, które dostał z budżetu właśnie na budowę obwodnicy”. Jak to w IV Rzeczpospolitej, nie wyleciał jednak całkiem, tylko z dyrektora przesunęli go na wice.
3 kwietnia 2007 wojewoda Grzelczyk wydał zezwolenie na budowę mostu, ale media alarmowały: wciąż nie udało się kupić 62 z 1600 działek. 9 maja 2007 znana z wrogości wobec rządów PiS „Rzeczpospolita” pisała z kolei, że minister Polaczek nie jest w stanie się dogadać z ministerstwem finansów w sprawie finansowania wykupu - Gdaka nie zapłaciła za jedną z przejętych działek i miała wizytę komornika!
25 maja 2007 Wojciech Sozański został trzecim już w krótkich dziejach IV RP dyrektorem wrocławskiej Gdaki. Tymczasem: trwał przetarg. Startowała w nim firma Hydrobudowa-6, która skompromitowała się w innych inwestycjach. Została wykluczona z postępowania i oczywiście - odwołała się, bo to nic nie kosztuje, a ileż daje radości.
W lipcu 2007 byliśmy między jedną instancją odwoławczą a drugą. Budowę skontrolowała NIK i wydała miażdżącą ocenę: Gdaka nie umiała wydać przyznanych jej pieniędzy. „To katastrofa - mówił Ryszard Wawryniewicz, dolnośląski poseł PiS - My walczymy o pieniądze na drogi, a one są beztrosko marnowane”.
W międzyczasie z hukiem zawaliła się IV RP. Kolejną dobrą dla A8 wiadomością było ostateczne uwalenie protestów Hydrobudowy (24 sierpnia 2007). Z tej okazji zaczął się kolejny protest.
W przetargu na budowę mostu pojawiły się oferty z rozpiętością od 452,7 mln (Dywidag & Strabag) do 863,4 mln (Budimex & Ferrioval). Tania oferta D&S wzbudziła wrogość konkurencji. W listopadzie 2007 przegrane firmy zaprotestowały.
Odnalazły błąd w najtańszej ofercie. Chodziło o, uwaga, „osiem kloszy do lamp, które miały zawisnąć na moście, wartych w sumie 47 zł”. No niestety, nawet taki błąd wystarcza.
Izba Odwoławcza uznała protesty. Gdaka odwołała się od tego do sądu. A właściwie nieskutecznie próbowała się odwołać, bo pierwszego lutego urzędnik przekonany, że ma jeszcze czas na odwołanie odkrył, że miesięczny termin minął wczoraj. Zdziwko!
„- Zawinił czynnik ludzki - mówi Wojciech Sozański, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA. - Osoba, która odbiera u nas pocztę, zarejestrowała korespondencję z wyrokiem Izby z datą o dzień późniejszą” - pisała „Gazeta Wyborcza” (cały lolkontent o tej aferze: wrocławski dodatek, 8.02.2008).
Zważywszy, że chodziło tu o pomyłkę z 31 grudnia na 2 stycznia, bądźmy wyrozumiali. Ja się też świetnie bawiłem w tego sylwestra. Trzeba było wziąć ofertę drugą w kolejności, konsorcjum Mostostal & Acciona. Droższą o 124 milionów.
18 lutego 2008 wpłynął kolejny protest. Tym razem nie chodziło o klosze, tylko o kable, podobno źle wycenione w ofercie Mostostal & Acciona. Gdyby ten protest uwzględniono, trzeba by wziąć następną ofertę, firmy Skanska - droższą o 160 mln.
Po półrocznych przepychankach ten protest udało się już oddalić. 20 maja 2008 Mostostal & Acciona zaczęły budować most z kloszami za 15,5 bańki sztuka. W październiku ruszyła budowa pozostałych fragmentów obwodnicy, na których też były jaja z protestami, ale nie będę zanudzać, ta notka już jest za długa.
Podsumowując: budowa A8 to 5 lat szykowania decyzji lokalizacyjnej (1994-1999), 5 lat walki z protestami mieszkańców (1999-2004), 4 lata przygotowań do wyłonienia wykonawcy (2004-2008), 3 lata budowy (2008-2011).
Dodajmy, że budowa miała rok poślizgu ze względu na powódź. Ale chyba i bez tej uwagi widać, że to nie budowlańcy są tu najsłabszym ogniwem.
I proszę zrozumieć mój szacunek dla Grabarczyka, który na niektórych odcinkach A1, A2 i A4 skompresował to wszystko do 4-5 lat: rok na decyzję, rok na przetarg, 2-3 lata na budowę.

wtorek, 23 sierpnia 2011, wo

Polecane wpisy

  • Przez osiem ostatnich lat...

    Postanowiłem wrócić do tradycji notek drogowych, bo się przestraszyłem, że niektórzy na serio wierzą, że w zeszłym tygodniu rozpoczęła się budowa południowej ob

  • Pożegnanie z Łodzią

    No więc: to dziś. Dziś w pełni funkcjonalne jest najważniejsze skrzyżowanie autostrad w Polsce - A1 i A2, czyli węzeł Łódź Północ (de domo Stryków I). Kiedyś mo

  • Złoty ćwiek

    Rząd, który wyłoni się z tych wyborów, stanie w przyszłym roku przed unikalną okazją do ceremonii wbicia symbolicznego „złotego ćwieka” z okazji sca

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2011/08/23 10:26:17
Jezu, jezu.
-
2011/08/23 10:28:36
A to nie jest trochę tak, że ludzie na stanowisku Grabarczyka mają teraz grubszą pałkę? Uchwalono zdaje się jakieś modyfikacje w zasadach prowadzenia przetargów na drogi krajowe?
-
2011/08/23 10:38:27
@benzodiazepiny

tak, platformersi przepchnęli ustawę, w której dwa duże papierki (decyzję lokalizacyjną i pozwolenie na budowę) zostały zastąpione jednym (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej). z drugiej strony wydaje mi się (ale z naciskiem na wydaje), że dawniej decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych była łatwiejsza do wydania.
-
2011/08/23 10:47:13
@wo
@A8
Byłem dwa dni temu w okolicy, niestety nie dało się zobaczyć z bliska, ale podziwiałem sylwetkę mostu z daleka.

"wyjątkowo nudna i długa notka z cyklu Zdziejów. Przepraszam za rozwlekłość, chciałem pewne rzeczy zegzemplifikować"

Bardzo dobra - pokazuje dokładnie dwie rzeczy. Po pierwsze, co PO robi lepiej niż do tej pory cała reszta. Po drugie, bzdurność komentarzy od "autostrada wyklucza". Jak to wyklucza, skoro jej nie chcą?

Acha i jeszcze: miałem lepsze zdanie o Frasyniuku, szczególnie że kto jak kto, ale właściciel firmy przewozowej powinien wiedzieć do czego służą drogi.

@"ludzie na stanowisku Grabarczyka mają teraz grubszą pałkę? Uchwalono zdaje się jakieś modyfikacje w zasadach prowadzenia przetargów na drogi krajowe?"
Tzw. "specustawa drogowa". Nie obowiązuje od wczoraj, poza tym: ustawa jak ustawa, żeby ją załatwić, potrzebna jest większość w Sejmie. Prawie każdy rząd to miał.

Owszem, obecne rządy mają szczególnie korzystne warunki np. w sensie kasy z UE. Ale IV RP też miała kasę z UE, tyle że wolała kontrakty zrywać niż podpisywać.
-
2011/08/23 10:50:42
A czegóż nie pozmieniali. Łatwiejszy wykup działek, procedury przetargowe odporniejsze na czepianie się detali, ograniczenie odwołań etc.
Tyle że IV RP jak potrzebowała, to potrzebną ustawę przepychała w 3 dni. Przy budowie dróg nikomu się nie spieszyło.

[lurk]
-
wo
2011/08/23 10:53:09
@benzo
"A to nie jest trochę tak, że ludzie na stanowisku Grabarczyka mają teraz grubszą pałkę? Uchwalono zdaje się jakieś modyfikacje w zasadach prowadzenia przetargów na drogi krajowe?"

Mam wrażenie, że najważniejsze jednak jest to, że mają lepszych prawników. Po raz pierwszy w konfliktach typu "niezadowolona firma budowlana odwołuje się od decyzji", okrzyk "zdziwko!" jest po drugiej stronie. Naprawdę po raz pierwszy. Przedtem to firmy budowlane miały "młodych wilczków", odnajdujących drobny błąd w stertach papierów. Teraz COVEC odwoływał się od wywalenia z budowy, dostał błyskawiczną blachę w czoło ("nie będziemy rozpatrywać, wasz papier ma błędy formalne, your argument is invalid, yhbt, hand") i błyskawicznie pojawił się następny wykonawca. Weź to w ogóle porównaj do sytuacji, w której sama próba niedopuszczenia Hydrobudowy 6 do przetargu sparaliżowała wszystko na rok.
-
2011/08/23 10:56:40
@wo

COVEC aside, od jakiegoś czasu - tej specustawy może? - wiele decyzji podejmowanych przez GDOŚ/wojewodów ma klauzule natychmiastowej wykonalności, dzięki czemu można robić swoje nawet mimo trwającego postępowania sądowego. To też sporo przyspieszyło.
-
2011/08/23 10:57:43
selfkorekta: sądowego lub zwyczajnie administracyjnego.
-
2011/08/23 11:13:30
@agnus
"wiele decyzji [...] ma klauzule natychmiastowej wykonalności"

No i to jest piękne i dobre (przynajmniej o ile podejmujący decyzje wiedzą co robią) ale kluczowa jest właśnie wola i znajomość prawa: w IV RP też przecież można było uchwalić odpowiednią ustawę, tylko jakoś nie takie były priorytety.

@wo
"Ale można już pójść na spacer"

Ostatnim razem jak byłem w domu, obwodnica była jednym z ulubionych celów wycieczek rowerowych. :)

W ogóle nie bardzo pojmuję dlaczego nikt nie chce Ci za tego typu teksty płacić.
-
2011/08/23 11:14:36
Sprawdzę czy mnie już WO deplonknął:

To jest obecnie (po uruchomieniu A4 do granicy od Wrocka i A2 do Świecka) najważniejsza dla mnie trasa. Cholernie się cieszę. Dla mnie ta droga całkowicie zakończyła oczekiwanie na rozbudowę infrastruktury drogowej w Polsce. Oczywiście chodzi mi o moje prywatne, średnioklasowe podróżowanie dla przyjemności, bo potrzebę innych dróg rozumiem choć nie służą one bezpośrednio mojej przyjemności.

Notka jest super, bo nie zdawałem sobie sprawy jaka to gehenna była (lampy rulez!). Bardzo chętnie bym przeczytał podobny tekst o A2 (Nowy Tomyśl-Świecko) bo wstrzymanie przez PiSaków tej budowy to największa krzywda jaką mi IV RP zrobiła. Fuck.
-
2011/08/23 11:19:00
Znalazłem kiedyś interesującą rozmowę. Piechociński oprócz Grabarczyka też ma chyba spore zasługi w zakresie przyspiesznia realizacji inwestycji drogowych...

tv.rp.pl/video/Wydarzenia,Kraj,Rozmowy/Szuldrzynski-Piechocinski-Polak-nie-potrafi
-
wo
2011/08/23 11:21:09
@kabotyna
"Sprawdzę czy mnie już WO deplonknął: "

Dyplomatycznie udam, że nie zauważyłem. Na blipie jesteś jakoś uprzejmiejszy niż na blogu ongi...

@siorewicz
Przepraszam, ale nie będę oglądał portalowych materiałów wideo.
-
2011/08/23 11:34:30
@szybkie decyzje vs prawne decyzje.

William Mulholland wybudował akwedukt Los Angeles z dość swobodnym stosunkiem do obowiązującego prawa, ale za to szybko i do końca. Hrabstwa i regiony, które zostały w tym interesie dość paskudnie wkręcone i wkorzystane (Inyo County, Owens Valley), podały stan faktyczny do sądu, ale nawet po 40 latach walki i z prawomocnym wyrokiem nie za bardzo mają jak wyegzekwować wykonanie tegoż. At the end of the day, prawo prawem, ale jeśli większość wyborców uznaje bezprawne działania władzy za korzystne dla siebie, to można ciepłym moczem olać obowiązujace prawo. A facet z determinacją i wolą doprowadzenia czegoś do końca bardziej zaslluży sobie na ulice i pomniki niż kolesie, którzy asekurancko szukają najmniejszego wtłumaczenia, żeby nie robić nic. Państwo od czasu do czasu powinno mieć dostatecznie dużo determinacji, żeby zrobić niekooperatywnym jednostko kęsim kęsim. Grabarczykowi należy się co najmniej ulica.
-
2011/08/23 11:48:10
@wo
Szacun, Panie Redaktorze, tym razem za dogłębny risercz.

Na AOW czekałem od lat. Pierwsze mapy odpowiadające dzisiejszemu przebiegowi widziałem w 1999, kiedy zwało się to jeszcze "sięgacz autostradowy". Profesorów prawa, w szczególności jednego, znam z nazwiska, protesty i lampy podnosiły mi adrenalinę, choć już zdążyłem o tym zapomnieć.

Oficjalnie jeszcze nie ogłoszono dnia otwartego, ale i tak w weekend pójdę na most. Obawiam się jednak, że dojazd zajmie mi trochę czasu z powodu jeszcze nieotwartej obwodnicy.

Rzeczywiście, właśnie budowa AOW jest przykładem na znaczącą poprawę w (jakby patetycznie to nie zabrzmiało) funkcjonowaniu państwa.
-
2011/08/23 12:52:33
dogłębny risercz ;))))) dobra robota WO
-
2011/08/23 13:16:34
@addendum do dyskusji o klasach

Jon Stewart o podatkach i walce klas (sic!): World of Class Warfare - The Poors Free Ride Is Over. Enjoy!
-
2011/08/23 15:15:38
@zmarzlak
At the end of the day, prawo prawem, ale jeśli większość wyborców uznaje bezprawne działania władzy za korzystne dla siebie, to można ciepłym moczem olać obowiązujace prawo. ... Państwo od czasu do czasu powinno mieć dostatecznie dużo determinacji, żeby zrobić niekooperatywnym jednostko kęsim kęsim.

No jasne. I mielibyśmy np. wiadukt przez dolinę Rospudy. Sądzę, że wiele spraw można załatwić sprawniej w ramach obowiązującego prawa. Trzeba chcieć. I to jest największy problem, bo dużo łatwiej i prościej jest nie chcieć.
-
2011/08/23 15:29:03
Ciekawe, kiedy google map zaktualizuje, bo na razie AOW jest widoczna tylko na zdjęciu satelitarnym.
-
wo
2011/08/23 15:32:49
@mietek
"Ciekawe, kiedy google map zaktualizuje, bo na razie AOW jest widoczna tylko na zdjęciu satelitarnym."

To nie jest kraj na Google Maps. Kiedy ostatnio sprawdzałem, buce jeszcze nie naniosły S3 Szczecin-Gorzów. Żenada.
-
2011/08/23 15:39:07
@wo
To nie jest kraj na Google Maps. Kiedy ostatnio sprawdzałem, buce jeszcze nie naniosły S3 Szczecin-Gorzów. Żenada.

Ba, warszawska S8 również nie istnieje.
-
2011/08/23 16:08:00
Notka super (jak wszystkie związane z drogami), ale chyba spsułeś jeden link prowadzący od Agnieszki Dubaniowskiej - raz, że ilekroć w niego klikam, zawiesza mi się przeglądarka, dwa, kiedy już coś się załaduje, nie ma tam nic związanego z tematem.
-
2011/08/23 17:59:31
@wo
To nie jest kraj na Google Maps. Kiedy ostatnio sprawdzałem, buce jeszcze nie naniosły S3 Szczecin-Gorzów. Żenada.

Częściej używam Google Earth niż maps ale tu np. zdjęcia Berlina są z 2006 roku. Siatkę ulic aktualizują trochę szybciej, ale chyba generalnie ta część Europy nie jest ich priorytetem.
-
wo
2011/08/23 18:04:11
@m3
" ale chyba generalnie ta część Europy nie jest ich priorytetem."

A ja z kolei ostatnio jechałem w okolicach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego drogą, która wprawdzie była na Google Maps, ale jej już naprawdę nie ma. Nikt nią nie jeździ, krzaczory zarosły drogę do tego stopnia, że to już nie było na SUVa, to na UAZa, który się nie przejmuje lakierem. Objeżdżałem te krzaki miedzą, było fajnie, grudki błota wylądowały na oknie dachowym - ale po raz kolejny caveat, Google Maps pokazuje drogi, których nie ma i nie pokazuje dróg, które są.
-
2011/08/23 18:05:34
"Osiem kloszy, tylko nie płacz proszę"

O choroba! Nie boisz się pozwu ze strony Staszewskiego Kazimierza (syna Stanisława)?
-
wo
2011/08/23 18:07:05
@lagaffe
"O choroba! Nie boisz się pozwu ze strony Staszewskiego Kazimierza (syna Stanisława)? "

Nie.
-
2011/08/23 18:29:43
W razie kłopotu z listami wyborczymi, zawsze można z zaświadczeniem ze swojego okręgu pojechać na weekend do Berlina, a w drodze powrotnej zagłosować na Grabarczyka w Poznaniu.
-
2011/08/23 21:10:43
-
2011/08/23 21:43:22
"Chodziło o, uwaga, osiem kloszy do lamp, które miały zawisnąć na moście, wartych w sumie 47 zł. No niestety, nawet taki błąd wystarcza."

Na szczęście coraz rzadziej, bo po tej akcji dodali do prawa zamówień publicznych możliwość poprawienia "innych omyłek, które nie zmieniają istotnie treści oferty". Wtedy wolno było poprawiać tylko oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe.
-
2011/08/23 22:52:07
@wo
""Nie boisz się pozwu ze strony Staszewskiego Kazimierza (syna Stanisława)? "
Nie."

I słusznie. W poprzedniej pseudoaferze zachowanie Miączyńskiego to chyba były jakieś popłuczyny homo sovieticus.

@ruraljuror
"W razie kłopotu z listami wyborczymi, zawsze można z zaświadczeniem ze swojego okręgu pojechać na weekend do Berlina, a w drodze powrotnej zagłosować na Grabarczyka w Poznaniu."

Grabarczyk w Poznaniu? Przecież on zawsze startował z Łodzi. W Poznaniu listę otwiera Grupiński.
-
2011/08/23 23:06:53
na gmapsach nie ma także stołecznej Al. Rzeczpospolitej, oddanej przed S8. Szukałem w głowie jakichś jeszcze starszych inwestycji, żeby skalibrować aktualność siatki ulic, ale nic mi nie przyszło do głowy.

ioraz gmaps nadal rysują nawigację w stolicy z uwzględnieniem Prostej i Świętokrzyskiej. toż temu zaufać nijak nie można.
-
2011/08/23 23:39:57
@agnusagnusagnus

Nie ma też rozpoczętej budowy pzredłużenia KENu w stronę metra Służew, nie ma też ani śladu robót przy Marynarskiej - pętla na Służewcu jest niepzresunięta, nie ma wiaduktu Cybernetyki-Wirażowa a tam gdzie są już ładne przyczółki i estakady przy S79 to nadal mamy wykarczowane pole (moja babcia dawno temu, miała tam działkę, ech wspomnienia).
-
2011/08/23 23:42:11
@plasot

Ale nieaktualne zdjęcia satelitarne to pikuś, wszyscy wiedzą że to kosztuje. Natomiast oni nie uaktualniają mapy.
-
wo
2011/08/23 23:50:14
@agnus
"ioraz gmaps nadal rysują nawigację w stolicy z uwzględnieniem Prostej i Świętokrzyskiej. toż temu zaufać nijak nie można."

Jak byłem we Wrocławiu na festiwalu filmów amerykańskich - kiedy to było, chyba nawet rok nie minął? - Google Maps mi wytyczał trasę przez centrum Wrocławia olewając radośnie to, że ulice są zamknięte lub jednokierunkowe. Po prostu jakby nie było całego remontu starówki. Dobrze że nie pokazywali słynnej stacji benzynowej na rynku.
-
2011/08/24 00:16:17
@tarhim

Przepraszam, a mapa to zaktualizuje się sama? Krasnoludki to zrobią?

W przypadku Google, który ma własnego satelitę zdjęcia mogą być nawet tańsze niż kupno danych od lokalnej firmy - w Polsce nadal PPWK.

Jeśli planować podróż przy kompie to tylko Targeo (AutoMapa), a w podróży lepiej się zdać na notatki ew. wspomagane GM jeśli nie ma się prawdziwego programu do GPS.
-
2011/08/24 02:59:02
@mikmach
"W przypadku Google, który ma własnego satelitę zdjęcia mogą być nawet tańsze niż kupno danych od lokalnej firmy"

Ale przecież to się tylko tak mówi "zdjęcia satelitarne". Te zdjęcia wysokiej rozdzielczości na razie ciągle są zdjęciami lotniczymi.

Zresztą w GoogleMaps w prawym dolnym rogu widać źródło map. Jak patrzysz w niskiej rozdzielczości, na przykład, na Warszawę, to jest tam napisane "DigitalWorld", jak się trochę zbliżysz, to pojawia się "GeoEye" a przy całkowitym zoomie "MGGP Aero".
-
2011/08/24 13:39:07
@mapy
Google kupuje mapy co parę lat, kiedyś chyba były od TeleAtlasu, teraz na polskim fragmencie jest (c) 2011 PPWK. Zakładając nawet, że mapa ma stan na 1.1.2011, to i tak brakuje we Wrocławiu fragmentu Obwodnicy Śródmiejskiej na północ od Mostu Milenijnego.

Najlepsze mapy Polski, aktualizowane praktycznie codziennie, są tworzone przez samych użytkowników w projekcie UMP. Dostępność otwieranych fragmentów AOW, otwarte/zamknięte łącznice itp. są zaznaczane bez opóźnień. Tamże drogi w budowie.
-
2011/08/24 15:07:18
@oszust
To chyba mapy dla hipsterów podróżujących po centrach dużych miast. W mniejszych miejscowościach nie ma nawet sporych ulic, a wsi nie ma w ogóle.
-
2011/08/24 16:03:01
@plopli
Nie dla hipsterów, a dla linuksiarzy. Hipster, jak również Zenon Benon, używają w samochodzie nawigacji z hipermarketu z zajumaną AutoMapą or sth.

Co nie zmienia faktu, że interesujące mnie i planowane eski i autostrady są na UMP naniesione bardzo dobrze.
-
2011/08/24 22:51:06
Dziś miałem przyjemność przejechać się kawałek nowiutką obwodnicą Wrocławia (tak nową, że aktualna automapa piszczała, że nie ma takiej drogi i nie może mi wyznaczyć żadnej innej i co ja robię wogle). Bardzo fajnie.
-
2011/08/25 09:00:42
@bartolpatrol
"bo dużo łatwiej i prościej jest nie chcieć."

Ja jednak nie patrzyłbym na to zero jedynkowo. Prawo nie zawsze nadąża za rzeczywistością a państwo zawsze ma w ręku narzędzia, żeby zrobić to na co ma ochotę i olać prawo. Dobre państwo poznajemy po tym, że wykorzystuje tą opcję w celu z grubsza korzystnym dla ogółu społeczeństwa. Dobrym przykładem są tutaj działania PO w sprawie dopalaczy. Prawnie do dupy, ale skutecznie ograniczyło problem i nawe jeśli zostanie to obalone w sądzie to nie zmieni to faktu, że biznes dopalczowy został mocno zredukowany i zepchnięty na margines. Rospuda z kolei topróba nagięcia prawa w celu ewidentnie nieakceptowalnym dla większości wyborców i dzięki obywatelskiej akcii zdechła. I tak właśnie powinno być, Prawo prawem, ale ostatecznym wyznacznikiem tego co jest przyzwoite powinna być publiczna debata.
-
2011/08/25 09:56:44
Kto ma największe zasługi w budowie mostu Północnego? PiS oczywiście przypisuje je sobie.
-
2011/08/25 10:27:25
Inną ciekawą mapą jest www.openstreetmap.org
Ma tę zaletę, że można na niej znaleźć przebiegi planowanych dróg (lub w budowie), co zawsze nastraja mnie optymistycznie, kiedy ją przeglądam.
-
wo
2011/08/25 10:34:42
@empe
"Kto ma największe zasługi w budowie mostu Północnego? "

O rety, bardzo fajny materiał! Po TVN Warszawa spodziewałem się raczej lolkontentu w stylu "nowowybudowany wiadukt, a już ma szczeliny dylatatacyjne", po serii materiałów o na trasie S8. A tu takie miłe zaskoczenie, ktoś jakiś risercz nawet wykonał. Kto to jest Karol Kobos i dlaczego on jeszcze nie zauważył, że w tym zawodzie nie ma przyszłości i inteligentny młody człowiek powinien przede wszystkim się z niego ewakuować?
-
2011/08/25 10:43:24
@wo

Jak lurkasz czasem na skyscrapercity (a wiem że lurkasz) to Karol Kobos to jest tamtejszy roody102 bodajże. Fakt, zawyża poziom w TVN Warszawa. Na pewno nie jest to osoba którą zadziwiałyby szczeliny dylatacyjne w każdym razie
-
2011/08/25 11:46:35
@wo
Kto to jest Karol Kobos

Twój czytelnik, blogger i mój kumpel Roody102.

i dlaczego on jeszcze nie zauważył, że w tym zawodzie nie ma przyszłości i inteligentny młody człowiek powinien przede wszystkim się z niego ewakuować?

On to chyba po prostu lubi.
-
wo
2011/08/25 11:55:49
Dzięki! Roody, uciekaj póki czas! Kiedy chcesz zmienić zawód, jak będziesz #po40?
-
2011/08/25 11:59:57
Menszyn w komciach u WO: +13 do lansu w blogosferze... :)
-
2011/08/25 12:07:53
Oj, chciałabym żeby wszyscy dziennikarze interesowali się prowadzonym przez siebie tematem tak jak Roody (którego miałam przyjemność poznać osobiście, jeszcze zanim powstał tvnwarszawa) :)
-
2011/08/25 12:40:08
Rzeczywiście prawdziwy ewenement, a ciąg unieważnionych przetargów wygląda jak wyrok.

A propos Polaczka

www.liiil.pl/1314265031,Sluchacz-Radia-Maryja-do-posla-PiS-A-co-wy-zrobili.htm

Jak się okazuje facet budował patriotyzm (nawet skutecznie biorąc pod uwagę, że ta niedojda juz nie rządzi), więc nic dziwnego, ze na drogi nie miał czasu.

Pozdrawiam
-
2011/08/25 18:39:08
A ja się zaczytałem o lotnisku w Jasionce, na skyscrappercity.

Niestety, nie umiem pisać jak redaktor Orliński, więc zachęcam do przejrzenia historii samemu.
-
2011/08/26 15:32:33
Oj Wojtku. Dałeś plamę tym swoim tekstem na blogu.
Przecież wiadomo, że A8 to tylko i wyłącznie zasługa PiS, przy zerowym udziale PO.
-
wo
2011/08/26 15:50:21
@robert c
"Oj Wojtku. Dałeś plamę tym swoim tekstem na blogu. "

Weź tak nie żartuj ze starszym panem. Widzę Twoją ksywkę, widzę takie zdanie... i już mógłbym nie dożyć następnego!
-
2011/08/26 16:17:06
WO.
Oj, przepraszam. Zapomniałem o Twoim mocno podeszłym wieku i możliwych problemach z krążeniem ;-)
Poważnie. Przedstawiłeś najlepszy z reserachów dla tej inwestycji, jaki kiedykolwiek czytałem. I ponownie zacząłem żałowac, ze w GW pisaniem o drogach w Polsce zajmuje się Kublik, a nie Orliński.
-
2011/08/26 16:20:10
WO.
Może zasugeruję AM, by na jakiś czas Kublik pisał o kulturze a Orliński o inwestycjach. Tak na próbę.
Z dwojga złego wolę czytać głupoty o filmach, niż głupoty o budowie dróg w Polsce. :)
-
2011/08/26 16:36:46
WO.
Poza tym nie przesadzaj z tym "starszym panem". Ja pamiętam transmisję na żywo z lądowania Amerykanów na Ksieżycu, a Ty nie.

A wracając do tematu A8 (bo nie wypada pisac OT tak pos pod postem), to otwarcie autostrady chyba się lekko przesunie (o kilka dni), co zapewne stanie się powodem drwin opozycji. Swoją drogą, to Tusk i PO też szykują spektakl przedwyborczy. Nie lubię, gdy drogi otwiera się akurat w czasie kampanii. Politycy traktują to wtedy tak, jakby to oni latali tam z łopatami i taczkami przez te 3 lata.
-
2011/08/26 20:37:16
@ robert_c:

"Nie lubię, gdy drogi otwiera się akurat w czasie kampanii. Politycy traktują to wtedy tak, jakby to oni latali tam z łopatami i taczkami przez te 3 lata."

Tylko że w polskiej papierkologii i klimacie czas zbudowania autostrady wynosi z grubsza właśnie tyle, ile kadencja Sejmu, tak poczynając od DŚU. Więc jeśli za autostradę zabrano się z początkiem kadencji, a na koniec jest oddana do użytku, to mają prawo powiedzieć "patrzcie, oto namacalny dowód, że rządzimy sprawnie i nad urną weźcie to pod uwagę". Bo tak już jest, że przy budowie autostrad rządzący mogą dużo schrzanić, albo dużo pomóc. Poza tym znacznie więcej autostrad i dróg ekspresowych zostanie oddanych w 2012 roku, politycy też tam będą i będą się chwalić, ale już bez związku z wyborami. Gdyby tylko o to im chodziło, to odpuściliby sobie oddawanie dróg po wyborach. Wkurzające będzie dopiero, jeśli wybory wygra ktoś inny i 8 miesięcy po wyborach będzie sobie przypisywał zasługi. Minister Polaczek tak robił.
-
2011/08/27 11:10:04
Tusk w ramach kampanii strzela sobie w stopę i... likwiduje autostradę!
Premier Tusk zapowiedział, że dopóki on rządzi, AOW nie będzie płatna: - Chcę przeciąć wszelkie spekulacje, zarówno autostradowa obwodnica Wrocławia, jak i ten most nie będą płatne tak długo, jak długo ja będę podejmował decyzje - powiedział premier. Do środy ma być gotowy projekt rozporządzenia, zmieniającego status AOW z autostrady na drogę ekspresową. (stąd)
-
wo
2011/08/27 11:23:52
@wilqtm
"Tusk w ramach kampanii strzela sobie w stopę i... likwiduje autostradę! "

Jakoś trzeba było obejść regulacje przyjęte przez rząd SLD jeszcze w 2002 (#mamotymnotke).
-
2011/08/27 11:29:13
Zbudowali obwodnicę Wrocławia w standardzie autostrady (ciekawa różnica kosztów), przygotowali miejsca pod pobór opłat, oznakowali dziesiątki miejsc jako A8, powstały mapy z wydrukowanym A8 i teraz jedyny sposób, w jaki chcą uniknąć opłat to zmiana jej na S8. Jakby rozporządzenie o treści "Zmienia się A8 stąd dotąd na S8" było łatwiejsze, niż "Na A8 stąd dotąd opłat nie pobiera się". No i do tego wszystkim jadącym obcinają dozwoloną prędkość o 20km/h.
-
wo
2011/08/27 11:33:11
@jakas
"(ciekawa różnica kosztów)"

Żadna, bo po tekstach "drogi ekspresowe są znacznie tańsze" poznaje się ignoranta.

"przygotowali miejsca pod pobór opłat"

Kłamiesz.

" No i do tego wszystkim jadącym obcinają dozwoloną prędkość o 20km/h."

Kłamiesz. Od początku planowana była 120 km/h i już stoją odpowiednie znaki. Zobacz jaka kolosalna oszczędność - wykorzysta się je teraz gdzie indziej.
-
2011/08/27 12:44:25
""przygotowali miejsca pod pobór opłat"
Kłamiesz."


Faktycznie PPO nie ma, ale wszystkie (poza skrzyżowaniem z A4 i z łącznikiem Długołęka) zjazdy są przygotowane pod PPO - to znaczy, że przy każdym zjeździe trzeba było dobudować dodatkowy wiadukt, a to jednak dość konkretne koszty.

""No i do tego wszystkim jadącym obcinają dozwoloną prędkość o 20km/h."
Kłamiesz. Od początku planowana była 120 km/h i już stoją odpowiednie znaki. Zobacz jaka kolosalna oszczędność - wykorzysta się je teraz gdzie indziej."


Tutaj się upierać nie będę, bo nie jeżdżę codziennie, być może w ostatnich dniach coś się zmieniło. Odcinkiem północnym jechałem 17 sierpnia i stały owszem ograniczenia, ale do 110. Odcinkiem zachodnim - cztery dni wcześniej i żadnych ograniczeń nie było. Istnieje jakieś rozporządzenie/decyzja na to, że od początku była planowana na 120 km/h?

Generalnie, wydarzenie pokazuje tylko i wyłącznie idiotyzm polskiego systemu poboru opłat na autostradach. A Donek, raczej nie zastanowił się zbyt dobrze przed wygłoszeniem tekstu pt. "dopóki ja będę u władzy". Przecież po takiej zagrywce prawa (i sprawiedliwa) strona internetu będzie mogła pokrzyczeć, że: "niedosc że POpaprance nic nie budujo to jeszcze we wroclawiu ałtostrade zliwkwidowali!!!!!!!1!"

Btw, zapomniałem przy poprzednim komciu dokonać oficjalnej delurkeryzacji. Witam, czytam od dłuższego czasu, wyrazy szacunku dla gospodarza.
-
2011/08/27 13:14:47
@jakas1

"Zbudowali obwodnicę Wrocławia w standardzie autostrady "

Nie, ekspresówki, od początku.
-
wo
2011/08/27 19:59:08
@wilq
"Faktycznie PPO nie ma, ale wszystkie (poza skrzyżowaniem z A4 i z łącznikiem Długołęka) zjazdy są przygotowane pod PPO - to znaczy, że przy każdym zjeździe trzeba było dobudować dodatkowy wiadukt, a to jednak dość konkretne koszty"

Niekoniecznie, bo wcale nie wiadomo, czy był on do uniknięcia. Poza tym: eski i tak są/będą płatne dla ciężarówek przez viatoll, więc i tak gdzieś musisz pacnąć ich odbiorniki.

"Generalnie, wydarzenie pokazuje tylko i wyłącznie idiotyzm polskiego systemu poboru opłat na autostradach. "

To swoją drogą.

"Przecież po takiej zagrywce prawa (i sprawiedliwa) strona internetu będzie mogła pokrzyczeć, że: "niedosc że POpaprance nic nie budujo to jeszcze we wroclawiu ałtostrade zliwkwidowali!!!!!!!1!"

No nie wiem, czy to się przełoży na sukces wyborczy PiS tym bardziej, że do wyborów czeka nas przynajmniej jeszcze jedna ważna premiera autostradowa.
-
2011/08/27 20:44:31
@WO, OT
Chcialbym zjesc niezlego t-bone, ktory przydrozny bar polecasz w okolicach CA/AZ?
-
2011/08/27 21:24:51
"Niekoniecznie, bo wcale nie wiadomo, czy był on do uniknięcia."

siskom.waw.pl/autostrady/a8/a8-2.jpg
Przecież to są klasycznie projektowane pod PPO węzły (PPO są nawet zaznaczone na powiększeniach). Być może na węźle Kosmonautów (który w momencie, kiedy to piszę właśnie usiłują rozwalić sztucznymi ogniami...) faktycznie to jest najwygodniejszy układ ze względu na to że jest tam dość ciasno (tory kolejowe, tramwajowe, stadion, jezioro, DK356 i FSM almighty knows what else), ale węzły Lotnisko i Cesarzowice są w szczerym polu, więc spokojnie można byłoby postawić węzły WB wymagające tylko jednego wiaduktu - patrz choćby węzły Dąbrowa i Gęsia Górka na S8 pod Oleśnicą.

"Poza tym: eski i tak są/będą płatne dla ciężarówek przez viatoll, więc i tak gdzieś musisz pacnąć ich odbiorniki."

Sugerujesz że postawienie bramownic wymaga takiego węzła jak te z linka powyżej, czy np. wszystkie węzły na A4 między Wrocławiem, a Kleszczowem? No to mamy sporo węzłów na ekspresówkach do przebudowy...

Btw, nie chciałbym w pierwszym dniu komcionautowania na Twoim blogu być namolny, ale nieśmiało ponawiam pytanie o źródło informacji o tym, że A8 "od początku" była planowana na 120 km/h.
-
2011/08/27 21:57:29
@wo

" Poza tym: eski i tak są/będą płatne dla ciężarówek przez viatoll, więc i tak gdzieś musisz pacnąć ich odbiorniki."

Viatoll to się akurat paca gdzie bądź za węzłem, nie musi być zjazd jedną stroną.

@wilq_tm

"Btw, nie chciałbym w pierwszym dniu komcionautowania na Twoim blogu być namolny, ale nieśmiało ponawiam pytanie o źródło informacji o tym, że A8 "od początku" była planowana na 120 km/h."

www.obwodnica-wroclawia.pl/zakres.html ctrl+f "prędkość projektowa".
-
2011/08/27 22:06:04
@tarhim
Dzięki.
-
wo
2011/08/27 22:21:13
@charliefrown
"Chcialbym zjesc niezlego t-bone, ktory przydrozny bar polecasz w okolicach CA/AZ?"

Przydrożnie w okolicach to wyladowałem w Applebee's. To naprawdę jest pustynia! Albo wykorzystaj ostatnie duże miasto przed pustynią albo doczekaj do pierwszego za.
-
2011/08/27 22:33:10
@wilq
PPO/SPO na projektowanej A8 to jest dłuższa historia, ale postaram się krótko.

Rzeczywiście zjazdy były projektowane do zamkniętego poboru opłat, czyli do zlokalizowania na nich SPO. Dawno, dawno temu to było - projekt był zgodny z ustawą przecież. Zaprojektowano jeszcze PPO Magnice przecinający A8 na południe od Wrocławia oraz PPO Pawłowice na północy. Do tej pory nie mogę się nadziwić, jaki geniusz to wymyślił, przecież A4, która ma węzeł z A8, jest i zostanie od zachodniej strony otwarta (na wschód od Wrocławia będzie wkrótce na A4 PPO). Mogę jedynie przypuszczać, że chcieli robić SPO na łącznicach A8/A4 w kierunku Warszawa-Legnica. Oba projektowane PPO nie powstały i nie powstaną. Przypuszczam, że odpowiednio zmieniono projekt, bo nie ma w ciągu A8/S8 śladu po placach na PPO (na A4 od razu w miejscu PPO poszerzono drogę i zmieniono nawierzchnię na betonową)

No i jak już był projekt tych dziwacznych zjazdów przystosowanych pod SPO, zaczęto wykupywać działki i cała biurokracja sobie powoli szła naprzód. Podjęcie decyzji o realizacji musiało się wiązać z przyjęciem całego bagażu historycznego w projekcie, bo każda zmiana to reset zegara czasu biurokratycznego.

Oczywiście, przez te parę lat do przodu poszła technologia poboru opłat bez konieczności budowy SPO/PPO, ale to już zupełnie inna historia.

Co do zmiany kategorii A na S to jest to niewątpliwie najszybsze rozwiązanie, ale uważam, że znacznie elegantsza i, powiedziałbym przyzwoita, byłoby nowelizacja ustawy.

Sorry za TL;DR
-
2011/08/27 22:42:46
Oczywiście, że są przygotowane miejsca pod pobór opłat i dozwolona prędkość na odcinku Bielany-Graniczna za każdym z dziesięciu razy, gdy nim jechałem wynosiła 140 km/h. Miejsce pod pobór opłat a miejsce pod bramkę viatollu to dwie różne bajki.
-
wo
2011/08/27 22:51:06
@jakas1
"Oczywiście, że są przygotowane miejsca pod pobór opłat"

Na przykład gdzie?

"gdy nim jechałem"

Ojejku, a ksywkę se koleś wymyśliłeś w rodzaju żeńskim. Jak już chcesz ściemniać to chociaż bądź konsekwentny.
-
2011/08/27 23:00:37
@jakas1
Poprowadzenie zjazdów przypomina nam o tym, że w pierwotnym projekcie były przewidziane SPO na nich. Podczas realizacji nie wykonano miejsc przygotowanych do instalacji SPO, droga idzie prosto, barierki również, nie ma po prostu miejsca na budki kasjerów.
-
2011/08/27 23:11:01
@oszust1: czy ktoś doprecyzował, który odcinek zmieni status? Od Magnic (DK8), DK35, czy A4? Bo coś czuję, że może być jeszcze gorzej, niż się spodziewałem.
A A4 na zachód od Nowej Wsi też ma być docelowo płatna.
@wo: odróżniasz chyba "przygotowanie miejsca pod pobór opłat" od "postawienia budek z paniami przyjmującymi gotówkę"
Czas na argumenty "ad ksywka"?
-
wo
2011/08/27 23:17:09
@jakas
"Czas na argumenty "ad ksywka"?"

Czas na argumenty "ad spójność ściemy".
-
2011/08/27 23:28:03
@jakas1
"czy ktoś doprecyzował, który odcinek zmieni status? Od Magnic (DK8), DK35, czy A4?"
Od Magnic do węzła W-w Południe jest S8 i tak zapewne zostanie. Powinieneś ten niuans zauważyć, skoro jechałeś tamtędy dziesięć razy. A8 zaczyna się obecnie na północ od tego węzła.

"Bo coś czuję, że może być jeszcze gorzej, niż się spodziewałem."
Nie przejmuj się, nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej.
-
2011/08/27 23:34:34
@oszust1: jak pisałem: jechałem Bielany-Graniczna, a to nie jest S8
-
2011/08/28 00:04:02
@jakas1
"jechałem Bielany-Graniczna"

Nie ma takiej możliwości. Inaczej mówiąc pieprzysz głupoty. Łącznice z A4 do A8 są jeszcze zamknięte, do momentu oddania całej AOW. Nie mogłeś wjechać na A8 z A4. Możliwy jest tylko wjazd od południa, z S8. Musiałeś zatem jechać S8 i zauważyć zmianę kategorii drogi. EOT
-
2011/08/28 01:38:48
@tarhim
www.obwodnica-wroclawia.pl/zakres.html ctrl+f "prędkość projektowa".


Przypomnę, że prędkość projektowa to termin techniczny, a nie projektowane ograniczenie prędkości. Może ono się nieco od niej różnić.
-
2011/08/28 08:47:22
@wo
No i wszystko jasne. Dzięki.

@smutnyfrustrat
To fakt - przykładem choćby śląska DTŚ. Projektowana na 70 km/h, obecnie dozwolone na większości przebiegu 100 km/h.
-
2011/08/28 11:01:56
Szukałem informacji - kiedy otwarcie kolejnego odcinka A1: Nowe Marzy - Toruń (koniec roku 2011), i natknałem się na strone w wikipedii na temat autostrady A1:

pl.wikipedia.org/wiki/Autostrada_A1_(Polska)
Polecam - bardzo szczegółowo na temat tego co już jest i tego co w budowie, ale o otwariciu "mojego" odcinka A1 - nic nowego.
-
2011/08/28 11:04:47
@ Tarhim & Wilq_tm:

"prędkość projektowa"

Nie do końca. Prędkość projektowa 120 jest w Polsce najwyższa i na tych fragmentach autostrad gdzie dozwolone jest 140 prędkość projektowa również wynosi 120. A bywają fragmenty autostrad z prędkością projektową 100 i 80.

O tym, że AOW to droga ekspresowa świadczy połączenie informacji w podanym przez Tarhima linku, że prędkość projektowa 120, oraz że szerokość pasów ruchu wynosi 3,5 metra. Szerokość pasa ruchu dla autostrady o prędkości projektowej 100 i 120 wynosi 3,75, a drogi ekspresowej z projektową 120 właśnie 3,5 metra.
-
2011/08/28 18:51:19
@benzo - też wydaje mi się że PO ma lepszych prawników albo wyspecjalizowanych w dziedzinach w których doradzają rządowi.
-
2011/08/28 18:55:41
Właśnie wróciłem z oblotu zachodniego fragmentu S8/A8 (Kobierzyce - Lotnisko). Oznakowanie się nie zmieniło, żadnych ograniczeń nie ma.
-
2011/08/29 10:21:15
@rockier

"Nie do końca. Prędkość projektowa 120 jest w Polsce najwyższa i na tych fragmentach autostrad gdzie dozwolone jest 140 prędkość projektowa również wynosi 120. A bywają fragmenty autostrad z prędkością projektową 100 i 80. "

No tak, tak, szerokość pasów i łuki itd. też. W każdym razie chodzi o to, że teoryjki jakoby to wydano kupę kasy na A, której nie trzeba by wydać na S są wyciągnięte z najbliższego sufitu bo tak naprawdę różnice są pomijalne (niejedną S w kraju można by przemianować na A).

Poza tym ja rozumiem, że (baczność)Autostradowa Obwodnica(spocznij) to brzmi dumnie, ale oznaczenie A8 jest trochę bezsensowne, tak samo zresztą jak A6.
-
wo
2011/08/29 11:58:01
@tarhim
"Poza tym ja rozumiem, że (baczność)Autostradowa Obwodnica(spocznij) to brzmi dumnie, ale oznaczenie A8 jest trochę bezsensowne, tak samo zresztą jak A6."

Nazwę "Autostradowa Obwodnica" można zachować jako zwyczajową. W Szczecinie jest ulica o nazwie "Autostrada Poznańska". To nie jest nawet droga klasy GP, ale nazwa ma hysterical raisins sięgające wczesnego PRL. Nazwa "AOW" jest w końcu w obiegu od kilkunastu lat, można ją honorować jako potoczną. Natomiast kiedy już zrezygnowano z planów A8 Łodź-Wrocław, uzasadnieniem wyróżenienia akurat tego framentu S8 oznakowaniem "A" było tylko pobieranie opłat (decyzja Leszka Millera).
-
2011/08/29 12:41:52
Przy okazji Wrocławia i imprezy na AOW, warto wspomnieć o konwencji PISu odbywającej się tego samego dnia. Chyba nikt nie zwrócił uwagi jak niewielka to była impreza. Dziedziniec biurowca i wszystkiego ok. 200 osób. Przed wyborami do PE w 2009 r. też była we Wrocławiu konwencja wyborcza PIS, ale wtedy w hali Orbita było podobno 3 tys. sympatyków. A wybory parlamentarne przecież powinny byc najważniejsze dla największej partii opozycyjnej. Optymistycznie to wygląda ;-)
-
2011/08/29 14:03:11
@ wynik wyborczy PiSu

Co do zasady nie jestem przesądny, ale to zaklinanie rzeczywistości (zwłaszcza w GW po ostatnich szarżach Posła Hoffmana) i głoszenie, jak PiS przegra wybory, wydaje mi się nieco niepokojące.
W sondażach PO spada, PiSowi nie spada - czyli wystarczy żeby w najlepszym razie być "główną siłą (skutecznie) brużdżącą", a w najgorszym - wygrać wybory (Swoją drogą zastanawia mnie, co zrobiłby JK, gdyby po - uchowaj Boże - wygranych wynorach Bronek zaprosił go na wręczenie teki premiera - odmówiłby, bo on z "Panem Komorowskim", "Prezydentem przez Nieporozumienie" nie rozmawia? Sam sobie wręczył na Wawelu?).

Tak więc nie ma co jeszcze chłodzić szampanów, trzeba po zniechęconych znajomych chodzić i agitować, żeby głosowali - choćby i na Peesel, ale zawyżać frekwencję.
-
wo
2011/08/29 14:22:20
@isengrimus
"nie ma co jeszcze chłodzić szampanów"

Dla PO? Nigdy. Już wybrałem właściwą flaszkę na wyborczy wieczór. Ani szampan ani cava, tylko musujący napój winopodobny Dorato. Tym jest dla mnie Platforma. Oczywiście, lepsze Dorato niż zwykła alpaga. Ale cavę i szampana zostawię sobie na Hipotetyczną Fajną Lewicę.
-
2011/08/31 14:39:32
Dorato Palikotowe. To jakiś znak.
-
wo
2011/08/31 14:50:19
@woltamperometria
"Dorato Palikotowe. To jakiś znak."

No właśnie między innymi dlatego mu nie ufam. To biznesmen. Zarejestrował znak swojej partii jako trademark. Nikt inny tego nie robi, bo to może być potrzebne tylko w jednym scenariuszu: gdybyś chciał zarabiać na działalności politycznej, traktując start w wyborach jako promocyjny wygłup, mający wylansować np. wódkę o nazwie "Ruch Poparcia".
-
2011/09/01 22:36:56
wo powinien przeprowadzić serie wykładów na temat dróg dla dziennikarzy pracujących dla Agory. Ten artykuł jest tak żenujący, że musiałem przestać lurkać:

wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10218001,Darmowa_obwodnica_Wroclawia_to_tylko_nieporozumienie.html