Ekskursje w dyskursie
Blog > Komentarze do wpisu
Merry Potlatch!
Ceremonię potlaczu zaobserwowali w XIX wieku biali misjonarze u Indian Kwakwaka'waka. Indianie obdarowywali się prezentami, które potem niszczyli. Antropolodzy sformułowali tyle wyjaśnień tego zjawiska, że można by nimi wypełnić bibliotekę na stacji Solaris. Badacze amerykańscy starali się racjonalizować potlacz pokazując go jako zamiennik wolnego rynku i mechanizmów wyłaniania liderów, autorzy europejscy twierdzili, że potlacz pokazuje, że homo wcale nie jest taki znowu bardzo sapiens, jak to sam sobie wmówił. Marcel Mauss pokazał w latach 20., że ceremonie podobne do potlaczu występują również wśród innych prymitywnych społeczeństw na całym świecie, a także że znano je również w Europie. Georges Bataille rozwijał tę myśl twierdząc, że istnienie takich ceremonii świadczy o tym, że nadmiar bogactwa rani ludzi bardziej niż jego niedostatek.
Wszystkim blogowiczom serdecznie życzę osiąnięcia takiego nadmiaru bogactwa, po którym człowiek nie wybucha już serdecznym śmiechem czytając powyższe zdanie. Większość z nas będzie celebrować potlacz według rytuału plemienia Bolanda zamieszkującego dorzecze rzeki Vees-Whaa. Jest dość podobny do rytuału Kwakwaka'waka, co może się wiązać z bolandzkim zamiłowaniem do kaczek (zwłaszcza z jabłkami). Plemię Bolanda też urządza potlacz w grudniu, kiedy noc jest najczarniejsza, dzień najkrótszy a świat dookoła najbardziej przerażający. I też w dorzeczu Vees-Whaa podczas tej ceremonii hołubi się dzieci, które mają z niej najwięcej zabawy. Wesołego Potlaczu dla dzieci dużych i małych!
niedziela, 23 grudnia 2007, wo
TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
2007/12/23 19:55:45
hej hej,
wesołego!...
choć mnie się hasło merry christmas co roku kojarzy z tą melodią piękną:

www.youtube.com/watch?v=QHOdyvPRaHs&feature=related
-
2007/12/23 20:16:00
w sumie się zgadza - prezenty dostają głównie dzieciary i niemal natychmiast je demolują. kinderpotlacz.
-
2007/12/23 20:20:24
Ten kawałek oparty jest podobno na jakiejś angielskiej kolędzie (ale nie tak popularnej jak "God Rest Ye Merry Gentleman" czy "The Holly And The Ivy"):
www.youtube.com/watch?v=3zm9RmfNZIA
-
2007/12/23 21:33:47
Niech zgadnę, to coś jak Bóstwo od makaronu?

Potlacz brzmi za bardzo jak kuczki, albo barmitzwach:)
-
2007/12/23 21:49:33
Warto dodac, ze w narzeczu ludow zamieszkujacych dorzece Vees-Whaa Kwakwaka'waka zwani sa czesto kwakiutlami:-)
-
2007/12/23 23:18:52
Merry Potlatch indeed. Ze _specjalnymi uściskami_ dla MRW.
-
2007/12/24 10:34:36
merry merry

wo, dzis snilo mi sie, ze w sylwestra urządziłeś w ambasadzie USA spotkanie z jakims naukowcem i w dodatku zaprosiles zespol NOT do kotleta ;)
-
2007/12/24 11:24:45
a no i połączenie odpowiedzi na ostatnie dwie notki
totalnie kocham film Love Actually, głównie oczywiście dlatego, że wyobrażam sobie siebie w miejscu Heike Makatsch w ramionach Alana Rickmana i to już boostuje mój humor o 10 punktów
no a świątecznie: www.youtube.com/watch?v=EWjl80WFBzY

'cause on Christmaaaas you can depeend...

@wehrmachtowicz

do zobaczenia za 20 lat w jakimś christmas specialu ;)
-
2007/12/24 12:15:56
Zjawisko potlaczu fajnie wyjaśnia tez Mervin Harris, który wskazuje na funkcjonalne przyczyny. Jest to sposób na redystrybucję dóbr w kulturze. Plemiona te żyją z dóbr morza, ale część plemion zbierze więcej a część mniej "plonów". Potlacz wówczas polega na obdarowywaniu innych plemion, a w OSTATECZNOŚCI na niszczeniu. Potlacz jest obdarowywaniem, a nie niszczeniem. Taka instytucja prowadzi do tego, że ci, którzy mają więcej dóbr, „wygrywają” konkurs rozdawania prezentów (potlacz polega na dawaniu prezentów z jednej grupy do drugiej, a druga grupa się rewanżuje. W pewnym momencie jedni nie są w stanie odwzajemnić podarków, ale wciąż je otrzymują. Co oczywiste, następuje wtedy przepływ -redystrybucja- podarków z jednej grupy do drugiej).
-
2007/12/24 16:38:40
Najlepszego. Niech Was św. Mikołaj za złe karze a za dobre wynagradza. Idę jeść karpia. Mniam.
-
2007/12/24 21:35:42
Merry Christmas to all of you.
-
wo
2007/12/24 22:55:46
@ml
"Zjawisko potlaczu fajnie wyjaśnia tez Mervin Harris, który wskazuje na funkcjonalne przyczyny."

A tak - to jego niedbale podrzuciłem jako "badaczy amerykańskich", bo nazwisko mi się ulotniło. Ale w sumie teorie faceta uważam za wielką ściemę - oczywiście, do dowolnej irracjonalnej cechy człowieka można dorobić racjonalizację, ale bliższe Prawdziwej Prawdy wydaje mi się założenie, że człowiek po prostu nie jest racjonalny.
-
2007/12/24 23:27:48
> człowiek po prostu nie jest racjonalny

powiedzmy że niektóry człowiek... Tylko co rozumiemy pod pojęciem racjonalny? Czy filantropia jest racjonalna?
W każdym razie każde zachowanie człowieka można uzasadnić na gruncie ewolucji.
-
wo
2007/12/24 23:43:21
@llukiz
"W każdym razie każde zachowanie człowieka można uzasadnić na gruncie ewolucji."

Bzdura.
-
2007/12/25 00:24:10
@llukiz
Jesli uzywajac jakiejs metodologii jestes w stanie uzasadnic wszystko, to ta metodologia jest wielce watpliwa:)
-
2007/12/25 01:15:39
Jakieś dowody? przykłady? Cokolwiek?
-
2007/12/25 11:07:15
@llukiz
Czy wiarę w to, że każde zachowanie człowieka można uzasadnić na gruncie teorii ewolucji również da się uzasadnić na gruncie teorii ewolucji? Jeśli tak, to jestem za :D
-
2007/12/25 11:59:57
@ewolucja

Na pewno nie wyjaśnia wszystkiego, ale nie wygląda na to, żeby przestała się liczyć: news.nationalgeographic.com/news/2007/12/071211-human-evolution.html
-
2007/12/25 12:19:42
> Czy wiarę w to, że każde zachowanie człowieka

Tak. Wiarę także można uzasadnić na gruncie teorii ewolucji
-
wo
2007/12/25 13:05:09
@llukiz
"Tak. Wiarę także można uzasadnić na gruncie teorii ewolucji"

Teoria Kanapki Z Szynką jest nawet lepsza od ewolucji, bo na gruncie teorii Kanapki Z Szynką można uzasadnić nawet ewolucję.
-
2007/12/25 13:34:16
@llukiz
no ale mi nie chodzi o jakąśtamwiarę chodzi o wiaręwteorięewolucji
-
2007/12/25 13:43:07
a teraz offtop:
jako odbiorca telewizji n, mam w pilocie coś takiego co się nazywa religia.tv (czy jakoś tak) no i dzisiaj mi się palec poślizgnął na przyciskach i załączyłem akurat w momencie, w którym piękny szymon hołownia gadał z różnymi ludźmi na temat harrego pottera. wśród różnych ludzi był ten kolo z brulionu co wierzy w moc nieczystą (tekieli).
ludzie, on to ma dopiero teorię tłumaczącą wszystko! ja cie pierdziele! max! aż mi czekolada świąteczna w gardle stanęła. inną osobą, która na temat harrego się wypowiadała, była MEGA-WAŻNA-POSTAĆ-MEDIÓW-AUTORYTET-WSZYSTKICH-RODZICÓW, czyli Ssssssssuperniania. ja cie pie, ale ich pogięło!!!
-
wo
2007/12/25 13:51:22
@kuba
"jako odbiorca telewizji n, mam w pilocie coś takiego co się nazywa religia.tv"

Rispekt! Ja się nie skusiłem na telewizję n - jeśli wszystkim, co miałbym dodatkowo zyskać po przenosinach z Cyfry+ jest kanał religijny, no to you gotta try harder than that. Aczkolwiek w ich kanale religijnym już raz nawet wystąpiłem, dyskutując z facetem z "Frondy" o komiksach o kulturze patriarchalno-klerykalnej ("Marzi" + "Perspepolis").
-
2007/12/25 18:46:07
nie wiem jak jest w cyfrze, ale n ma u mnie plusa za universal channel, gdzie właśnie leci dexter (tak przy okazji - przydałaby się jakaś notka w telewizyjnej o tym znakomitym serialu), a wczoraj był hudsucker proxy.
kanał religijny to drętwoza maksymalna, ale tą dzisiejszą dyskusją to już pobili wszelkie rekordy. jakiś kolo powiedział coś w tym stylu, że "mówienie, że dzieci poprzez lekturę pottera uczą się przyjaźni to tak, jakby zgodzić się na uczenie języka niemieckiego za pomocą 'mein kampf'". aaa... trzymajcie mnie! dajcie tu jakiegoś religijnego psychola, to mu zrobię blitzkrieg! ale nie, przeciez są święta, oni teraz siedzą przy stołach i śpiewają kolędy. internet jest z cywilizacji śmierci, więc pewnie w święta jest zakazany.
-
wo
2007/12/25 20:11:31
@kuba
"dajcie tu jakiegoś religijnego psychola, to mu zrobię blitzkrieg! ale nie, przeciez są święta, oni teraz siedzą przy stołach i śpiewają kolędy. internet jest z cywilizacji śmierci, więc pewnie w święta jest zakazany."

Eeee, na Psychiatryku24 ruch jak zawsze. Igor Janke kazał im pisać opowieści wigilijne, więc każdy katopsychol się prześciga w pisaniu historyjek o tym, jak dostał od Mikołaja siekierę i zarąbał nią Michnika.
-
2007/12/25 20:33:38
> tekieli]

Gostek jest na prawdę nie zły. Najpierw robił kasę na horoskopach, wróżbach, kuglarstwie i mocach tajemnych. Potem zwęszył kasę po przeciwnej stronie barykada i teraz ich demaskuje, jednocześnie nadal twierdząc, że coś w tym jest.
Poglądy w tej kwestii ma jednakowoż w miarę spójne (jeśli ktoś jest wierzący). Wiadomo, że jak ktoś się zajmuje horoskopami i wróżeniem (nie zarobkowo tylko tak na serio, że sam w to wierzy), to po pewnym czasie zaczyna mu odpierdalać. Po prostu dostaje się od tego choroby psychicznej. I tekieli właśnie twierdzi, że taka choroba to jest od ingerencji złego ducha. Jest to teza całkowicie nie do obalenia czy też potwierdzenie, tak samo zresztą jak istnienie boga. I na tym Tekieli jedzie. Prowadzi zresztą w radiu taką śmieszną audycję w której nabija się z całego new-age. Można sobie ją ściągnąć jak by ktoś się nudził :)
-
2007/12/25 20:34:43
@wojtek
aha, właśnie przeczytałem wiersz jana pospieszalskiego o tym, że "husaria skrzydła jakieś ma anielskie" a "biel opłatka zamieszana w czerwień jabłka" i czuję się tak polsko i świątecznie, że chyba zaraz sobie jakiegoś slayera od kolegi pożyczę na odreagowanie i puszczę hafta w kosmopolitycznym odcieniu czekolady z orzechami.

a przedwczoraj widziałem filmik jak jarek k. składa przez net życzenia narodowi. oni mają w pisie teraz jazdę na odmłodzenie elektoratu, więc starają się przypodobać internautom. jarek głosem gomułki wyraził życzenie "żeby ten nasz internet rozwijał się dalej tak jak się do tej pory rozwija". ha. ha. ha. panie prezesie, melduję wykonywanie zadania!
-
2007/12/25 20:44:04
@llukiz
czy ja cię dobrze zrozumiałem?! tekieli zajął się czarną magią, co spowodowało u niego chorobę psychiczną zinterpretowaną przez niego samego jako efekt działania czarnej magii?! no to jakie on lektury w dzieciństwie czytał, że go tak posrało?
-
2007/12/25 20:49:14
@psychiatryk24

u osobinka podpisujacego sie 'triarius' frapujacy poczatek tekstu:

"Czytam właśnie różne ętelektualne pisemka, którem sobie parę dni temu kupił w EMPiK'u... Przeważnie lewackie, bo kto inny ma forsę na wydawanie luksusowych kwartalników..."

czy to znaczy, ze skoro w mysl psychiatrykowych kryteriow jestem lewakiem, to powinienem miec forse? hurrah!
-
wo
2007/12/25 20:51:57
@kuba
"no to jakie on lektury w dzieciństwie czytał, że go tak posrało?"

Jak wynika z ich własnych relacji, ich wszystkich (Michalskiego, Koehlera, Tekielego) posrało pod wpływem obserwacji choroby psychicznej ich guru, Zbigniewa Sajnoga - uznali ją za prawdziwe opętanie przez takiego prawdziwego szatana, jak z piosenki heavymetalowej. A że całe to towarzycho w latach 80. ćpało na potęgę i relacjonowało potem w "brulionie" swoje odloty, bardzo możliwe że pod wpływem LSD czy jakiegoś innego świństwa coś im się poprzestawiało. Lektura wczesnej "Frondy" i późnego "Brulionu" to fascynujący przyczynek do badań nad psychiatrią prawicy.
-
wo
2007/12/25 20:54:28
@janek
"czy to znaczy, ze skoro w mysl psychiatrykowych kryteriow jestem lewakiem, to powinienem miec forse? hurrah!"

Spoko, według moich kryteriów jesteś najwyżej popłuczyną po Unii Wolności, niech jej ziemia ciężką będzie.
-
2007/12/25 22:01:13
@wojtek
to naprawdę ciekawa akcja, koleś (tekieli) najwyraźniej pomylił skutek z przyczyną i nie skumał, że to nie zainteresowanie czarną magią jest przyczyną choroby psychicznej, lecz odwrotnie.
sajnóg z tego co wiem był też kumplem konia i tymona, a im nie odwaliło, więc - cytując klasyka - inni szatani tam byli czynni.
w sumie czyjeś choroby to nie mój zakichany interes. szkoda tylko, że komuś się chce takie panele dyskusyjne robić. no cóż, takie mamy talk-shows, na jakie zasługujemy. widać religijny schizol i telewizyjna niania to najlepsze na co nas stać. weź no tam częściej wpadaj do nich i siej oświecony zamęt :)
-
2007/12/25 22:53:19
> czy ja cię dobrze zrozumiałem?! tekieli zajął się czarną magią, >co spowodowało u niego chorobę psychiczną

chyba źle. Ja uważam że tekieli jest sprytny i cały czas udaje. I kiedyś i teraz. I tak na prawdę nie mówi tego co myśli. Cały czas ściemnia dla kasy.
-
2007/12/26 02:54:10
@wo
"Eeee, na Psychiatryku24 ruch jak zawsze"

Odnoszę wrażenie, że popularność tego miejsca maleje, co wiązałbym z odchodzeniem znanych autorów. Nawet Leski i Sadurski bardzo rzadko teraz tam pisują. No o powstało - na zasadzie konfederacji - www.tekstowisko.cośtam!
-
2007/12/26 11:27:16
@mrw

zmienili muzyke w czolowce!
zmienili muzyke w czolowce!
(minimalnie, ale zmienili, ok, ogladam dalej)
-
2007/12/26 17:55:46
@Spoko, według moich kryteriów jesteś najwyżej popłuczyną po Unii Wolności, niech jej ziemia ciężką będzie.

nie wiem, moze i ten mityczny janek jest popluczyna, kto go wie...

ale nawet gdyby, to 'popluczyny' po uw sa w mysl kryteriow psychiatryka skrajnym, zbrodniczym lewactwem.
dawajcie forse.
-
wo
2007/12/26 21:34:46
@nasiznajomi
"No o powstało - na zasadzie konfederacji - www.tekstowisko.cośtam!"

Co to znaczy "na zasadzie konfederacji"?
-
2007/12/26 21:38:16
@zmienili muzyke w czolowce!

No, mniamnaśna. Jejku jej, co za piękne święta.
-
2007/12/26 21:40:25
@WO
"Co to znaczy "na zasadzie konfederacji"?"

Taka prawicowa spółdzielnia pracy.




--
mój blog - ciągle nowy wpisy!!
piotrdiy.wordpress.com
-
2007/12/26 21:51:18
@mrw
ładnie pan Copper tłumaczył czym jest Boże Narodzenie :)
-
wo
2007/12/26 22:12:40
@piotr
"Taka prawicowa spółdzielnia pracy. "

Myślałem, że prawicowa spóldzielnia pracy to po prostu spółka pracownicza? Serio, nie rozumiem o co chodzi z tą konfederacją - zrzucają się do kupy na koszt serwera?
-
2007/12/26 23:37:26
@telewizja

mówcie o telewizji, co tam chcecie (pod warunkiem, że źle), ale IMHO nowa strona internetowa tvp jest naprawdę dobra. jest to jeden z lepszych, plastycznie i funkcjonalnie, sajtów, jakie widziałem. tym jednym ruchem ręki sięgającej do portfela, żeby posolić webdesignerowi, prez urbański otrzymał moje wybaczenie. no i jeszcze tym drugim, antycypowanym z niecierpliwością, zamykającym drzwi z drugiej strony.
-
wo
2007/12/26 23:42:34
@gbartkowiak
"mówcie o telewizji, co tam chcecie (pod warunkiem, że źle), ale IMHO nowa strona internetowa tvp jest naprawdę dobra."

W internecie jest tyle ciekawych stron - nie umiem sobie wyobrazić, jakie zboczenie sprawia, że ktoś zaglądałby akurat na stronę tvp. Czego tam można szukać, Dody Elektrody?
-
2007/12/26 23:54:32
@WO
"Myślałem, że prawicowa spóldzielnia pracy to po prostu spółka pracownicza? Serio, nie rozumiem o co chodzi z tą konfederacją - zrzucają się do kupy na koszt serwera?"

Chodzi mi o to że to taka spóldzielnia pracy, która jest spółdzielnią pracy, ale nazwana jest inaczej bo "konfederacja" ładniej brzmi.
Prawdziwy prawicowiec by załozył jak słusznie piszesz spółkę.
Ale jak widać nie założyli i wymyślili nazwę konfederacja by zaciemnić sprawę.



-
2007/12/26 23:56:30
@OT

zbliża się koniec roku, nadchodzi czas podsumowań. i nieuchronnie zwiększa się poziom sentymentalizmu. chciałbym się w tym miejscu podzielić z szacownym gronem najlepszymi internetowymi ROTFLami, na jakie natrafiłem ostatnio. niech i inni się śmieją, jako i ja się śmiałem.

getbehindjesus.net/

youtube.com/watch?v=eIpysEyLfrk&feature=related

żryjcie włosy z penisa.
-
2007/12/27 00:01:44
@ getbehindjesus.net/

Niesmaczne.
-
wo
2007/12/27 00:09:13
@pafcio
"Niesmaczne."

Akurat wyjątkowo się zgadzam. Zauważę też, że satanistyczna piosenka o mentosie i Protossie pojawiła się już gdzieś poprzednio, jako komentarz do powołania przez KK jakiegoś Centrum Walki Z Szatanem Or Compatible.
-
2007/12/27 01:55:22
@wo, pafcio

OK, niesmaczne, ale poza tym, że chodzi o psią dupę, czym to się właściwie różni od tych wszystkich matekboskich na szybach, drzewach, kamieniach, łotewerach?

Mięso też byś chciał? ;)
-
2007/12/27 12:31:32
@niesmaczne

no cóż. sądziłem, że trafiłem na wolnomyślicieli. myślę, że wizerunek na dupie jest lepszy, niż na pierwszy rzut oka się wydaje. można skojarzyć ze średniowiecznymi wizerunkami diabłów, które, jak wiadomo, miały dwa oblicza, jedno "z przodu", a drugie "z tyłu". rzekomy wolnomularski rytułał całowania psa w dupę, anybody? w tym sensie uważam, że żarcik jest dość celnym bluźnierstwem, i to w nim jest najśmieszniejsze. chociaż nie, najśmieszniejszy jest niesmak wanna-be wolnomyślicieli.
-
wo
2007/12/27 14:51:35
@gbartkowiak
"no cóż. sądziłem, że trafiłem na wolnomyślicieli."

To jak zwykle wszystko kwestia definicji - sympatyzuję z wolnomyślicielami np. merytorycznie wykrywającymi bzdury w wypowiedziach hierarchów (szlifuję od pewnego czasu Bardzo Poważną W Tonie notkę na temat encykliki Humanae Vitae). Ale takie po prostu bluźnierstwo, że Jezus w dupie, ha ha ha ha, jest dla mnie sooo penultimate century.
-
2007/12/27 15:13:18
"merytorycznie wykrywającymi bzdury w wypowiedziach hierarchów "
Zbieg okoliczności rodzinnych i pogodowych sprawił, że miałem okazję wysłuchać wczoraj listu rektora KUL (cały tutaj
info.wiara.pl/index.php?grupa=4&art=1198620980 )
Złe mnie kusiło, żeby tekst
"wyczerpały zasoby cierpliwości jego dyskutantów. Nie mając merytorycznych argumentów posunęli się do przemocy. Użyli argumentu siły ...." dokończyć .. i spalili Giordano Bruno